Follow Fellew Fallaw

FB Followers

Sunday, May 16, 2010

Sky Scraper...


k r... selain dari movies... aku suka giler kat building and structures.. tu la aku nak jadi architect.. tapi nampaknyer cita2 aku x kesampaian tapi at least aku jadi QS, so kepader sesaper la yg x tau QS tu aper... QS aderlah Shortform bagi Quantity Surveyor yang mana kerjanya ialah mengira harga sebuah project yang belom dibina lagi.. so maksudnya nanti kalau aku kerje aku akan kerje under consultant dan berkait rapat ngan arkitek dan engineer... Ok..

so sekarang ni aku mmg obsess ngan bangunan tinggi tinggi ni, aku nak gtau r korg serba sedikit bangunan yang tinggi kat dunia ni.

untuk pengetahuan korang maser tahun 1969 satu pertubuhan bernama Council on Tall Buildings and Urban Habitat (CTBUH) telah ditubuhkan untuk announce banguna paling tinggi didunia. pada tahun 1996... ramai yang x puas hati samer ader petronas twin tower yang paling tinggi atau Willis tower . so dorg bahagikan ketinggian mengikut category:-

  • height of structural or architectural top
  • height of highest occupied floor
  • height to the top of roof (removed as category November 2009)
  • height to top of any part of the building.

  • so kiter just menang sebagai structural paling tinggi.. category lain maser tu Willis Tower yang menang. pada tahun 2003 Taipei 101, 2008 Shanghai World Financial Centre dan last sekali seperti mana yang korang tau Burj Khalifa yang berada di dubai..

    Burj Khalifa Dubai

    so ini adelah list bangunan tinggi sekarang:-

    1. Burj Khalifa Dubai
    2. Taipei 101 Taipei
    3. Shanghai World Financial Center Shanghai
    4. International Commerce Center Hong Kong
    5. Petronas Twin Tower Kuala Lumpur
    6. Petronas Twin Tower Kuala Lumpur
    7. Nanjin Greenland Financial Center Nanjing
    8. Willis Tower Chicago
    9. Guangzhou West Tower Guangzhou
    10. Trump International Hotel and Tower Chicago

    tapi sekarang ni banyak giler babi bangunan yang on going project lagi tinggi dari senarai tadi. tapi malaysia ader 1 bangunan jer antara semuer project tu... tapi yang paling best adelah dubai sebab semuer bangunan yang diorg tgh bina sumer lagi tinggi dari dua kali ganda KLCC dan semuer nyer unic.. yelah dubai kan Syurga arkitek.. ape arkitek nak buat semuer boleh x macam certain cuntry yang kne tgk budget.. tapi dorang ni sumer macm nak cepatkan kiamat jer kan...huhuhu

    antara sumer bangunan yang belom siap ader 2 bangunan yang aku leh ckp insane giler.. x tau r ade org nak naik ke x cuz dorg freakishly damn tall!!!! 1 bangunan adelah nakheel tower yang tinggi 1.4 kilometer dan 1 lagi Dubai City Tower yang tinggi nyer 2.4 kilometer ... giler r dorang.....

    so ini adelah pict sky scraper


    Shanghai World Financial center Shanghai

    International Commerce Center Hong Kong


    Taipei 101 Taipei


    Petronas Twin Tower Kuala Lumpur


    Willis Tower Chicago


    so aku harap korang dapat informasi dari post aku ini...mintak2 la r dapat kerje kat Qatar pas degree nanti boleh tgk sumer bangunan smart2 tu....huhuhuhu

    2 comments:

    1. dubai over je lbey..dah la aritu bankrupt..tapi smart r smua bgnan dier..tak saba nk tgk f1 park dier tu..

      ReplyDelete
    2. tu r pasal.... x silap aku sampai sekrg namyak jer lagi bangunan yang cancle atau tanguh....
      tapi ferrari park tu mmg smart r...

      ReplyDelete

    LinkWithin

    Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

    iklan-iklan

    Labels

    coretan (43) favorite (30) boring (23) movie (20) interest (18) pict (14) video (14) kenangan (10) poem (6) chord (4) business (3) ElnurEnterprise (2) download (2) tag (2) JomNgandung (1) bahasa malaysia (1) english (1) fiverr (1) graphic design (1) malay (1) melayu (1) review (1) translation (1)